tisdag 15 mars 2016

Tillbakablick

Jag fastnade lite med att försöka hitta bilder från förut och hur det sett ut i trädgården då och hur det utvecklats. Inte alla dagar jag söker bilder på våra externa hårddiskar.

Här är iallfall några bilder från precis samma plats i trädgården men med en liten vinkeländring. Första bilden är tagen våren 2009 och det är Rasmus på bilden. 
Jag har lite svårt att föröska minnas att det såg ut såhär på denna plats då.


Sen spred sig kirskålen i rasande fart här, maskrosorna invaderade också och kvickrot och fräken fick fart. Våren 2010 före tjälen ens hade släppt ordentligt grävde jag upp alltihopa, 5m X 20m och rensade ur allt rotogräs. jordförbättrade rejält och formade om hela platsen. Ibland är det väldigt lägligt att ha ett hett temperament och ge sig till 110% in på att det visst ska gå att förändra!

På bilden under är det försommar 2013 och Oliwer på bilden.



Om vi zoomar ut lite så har det sett ut lite olika från år till år, jag har fått flytta om en del växter och jag minskade snabbt ner på blommande perenner också, gillar mera det gröna lugna. Tyvärr får vi varje vinter stora mängder snö och hit skottas mycket upp, ska klura i detta problem lite i år för jag skulle vilja ha något vintergrönt här också eftersom det är det första jag ser när jag kommer ut ur huset. 


2013 
2014
2014 och nyligen omflyttade perenner.












































































Nu till våren kommer det att kännas lite naket i trädgården då jag har sågat ned hela videhäcken i föryngringsavseende, men den växer snabbt upp igen och i år är jag beredd på att den tål att behandlas lite hårdare än vad jag hittills har vågat, så nu ska den bli stabilare och tätare är min plan. 

1 kommentar:

  1. Amei apreciar o seu lindo blog, já fiquei por aqui!!!Achei maravilhoso!!!
    Visite-me:http://algodaotaodoce.blogspot.com.br/
    Siga-me e pegue o meu selinho!!!

    Obrigada.

    Beijos Marie.

    SvaraRadera