lördag 20 februari 2016

Bättre sent än aldrig.

Äntligen kom jag ihåg att så rotsellerin! Den borde ha varit i jorden redan för två veckor sedan men jag hoppas den hinner ännu. I år testar jag sorten 'Prinz'.


Ganska pillrigt att få fröna på rätt plats men med en pincett går det ändå rätt smidigt. Jag hade tänkt blötlägga fröna några timmar före sådd men hade inget tålamod så det blev inte i år heller. Att blötlägga dem före sådd kan skynda på groningen. 


Jag sår dem i små brätten, med gödslad jord i botten och såjord ovanpå. Ett frö i varje hål och omskolningen går galant senare då det inte finns några rötter som trasslat ihop sig! 

Hittade också tre sorters tomater, 'Moneymaker', 'Tiny Tim' och 'Rosella'. 
Passade också på att så lite kinesisk gräslök och plockarnas i såbrättet. Brättet rymmer 60 plantor och rotsellerin var 50 frön så det lämnade några hål att fylla. 

Sen hann jag pillra ner några krukor med Basilika 'Genovese' och småbladig basilika också. Dessa för skörd inomhus före de som ska odlas ute börjar ge skörd. 

Ja, ikväll ska jag blötlägga ärter igen så vi kan så mera i morgon bitti! Barnen älskar ärtskott! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar