torsdag 15 januari 2015

Familjehörnan.

Den del som gjorts om flest gånger sen vi flyttade hit är nog terassen.
2008 dränerade vi under terassen och satte nya, blandat med de gamla plattorna och förstorade terassen en aning. 
Här var alltså ett tiotal betongplattor färdigt när vi köpte hus och trädgård. 
Och vårt söta lilla plastväxthus där vi massproducerade basilika och chili de första åren. 
Bredvid växte frösådda svartvinbärsbuskar som inte gav någon skörd, några krusbär och röda vinbär. Och kirskål. I massor. 
Ja och en rabarber intrasslad i kirskålen var också där.
Men det var mysigt och vår lilla familj trivdes bra där och mitt då nyvakna trädgårdsintresse väcktes till liv igen. 


Men tiderna ändras och så också behoven. 
Bärbuskarna rykte ganska snabbt, alla förutom en gigantisk rödvinbär och istället blev där en liten gång och rabatter. 
Men det kändes ofta för trångt ändå fast det blev lite bättre med de förändringarna. 


En kväll i september tror jag det var, 2012 blev jag trött på växthuset som höll på att murkna sönder och makens chili som han aldrig vattnade. Så jag rev det. 
Sen kom vintern emot..

2013 grävde timo och jag upp ett träskelett som vi hittade under växthuset, jag rensade kirskål och kvickrot och flyttade bort alla perenner och vinbärsbusken gav jag till grannen. 




Och länge tog det, höggravid som jag var..


Eftersom vi höll på att planera en damm så var vi tvungna att få detta klart först för där vi grävde dammen hade det varit grusväg i över 60 år så vi flyttade helt enkelt mycket av gruset hit för att få en bra grund till den blivande träterassen. 
Sen var det bara att börja bygga. (och mitt i allt kom lilla Ronja till världen).

Timo tog hand om nyfödda Ronja en lördag medan jag och mina två hjälpredor skruvade ihop terassen. 



Sen pausade vi lite med terassbygget resten av sommaren. Dammen gjorde vi däremot klar efteråt.
men..
Vår-vintern 2014 hade vi ingen snö så då passade jag på att fläta ihop ett videstaket i armeringsmattorna som vi hade satt upp som skydd så att inte barnen ska slippa till bäcken som är strax bakom. Vill ju inte att de ska drunkna heller plus att grannen förvarar sina blåa plasttunnor och annat skräp just bakom staketet vårt och det ville jag inte heller sitta och titta på. 


Sen byggde Timo och jag en stor soffa av några lastpallar som grund och Timo oljade den i svart. Jag sydde några stora dynor och madrasser också så vi fick det mjukt och skönt. 




Vi passade också på att flytta hit en ginnalalönn på 5m från mina föräldrar (156km bort) den våren som ska skapa lite skugga här. Det blev ganska mycket vattnande då sommaren var så varm men absolut värt det.


Bakom terassen men framför staketet har jag planterat 7 olika syrener samt en schersmin.

Min pappa sågade några stubbar i skogen samma vår åt barnen där de kan spela luffarschack och fika. 

På betongtetassen har vi matbordet och ingången till vårt uterum. Tyvärr hittar jag inga bilder av det sommartid just nu men jag tänkte visa det sen i sommar.  
Här är det tidig vår och vi grillar. 



Detta har verkligen blivit en av favoritplatserna där hela familjen kan ligga och ha det skönt. 
Och grilla nån marshmallow mellan varven. 
yep, jag gillar denna plats! 

En sådan familjehörna har vi.

och första fröplantorna har grott! på med lampan!

Ha en skön kväll alla gröna själar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar