torsdag 24 februari 2011

Rabatt funderingar...

Ny Rabatt

Jag håller på att planera en ny rabatt. Den är det första man ser från gatan och har många nackdelar.
Största problemet är att det rasar stora mängder med snö från taket rakt ner där varje vinter. Så det går inte att ha buskar eller mindre träd där, de skulle bara knäckas sönder varje år.
Sen har vi min kära vän Kirskålen som fröjdas bland annat där (och på många andra ställen..).
Hade tänkt lösa det största problemet med kirskålen genom att lägga en gång närmast häcken med rotspärrsduk under och nedgrävd ca 45cm. Då borde jag ha det ganska under kontroll.

Detta är ett ganska smalt och avlångt område på ca 5m brett och 20m långt. Avslutas med ett gammalt äppelträd som inte bär någon frukt längre. I det vill jag ha en Clematis och en vit gammal trädgårdssoffa under. 

Spaljéer på husväggen för rosor och clematis ska också byggas. En låg häck av måbär ska rama in hela rabatten och nepeta följa den låga häcken. perenner och rosor innanför.

I slutet av rabatten som kommer att gå runt huset och mynna ut i skuggpartiet (som också ska börjas på i vår), där kommer två höga avskärmande klippta häckar av syren "julia" att planteras så sikten skymms.
Formklippta klot och kanske någon spiral av måbär ska formas där.
Hostor och någon marktäckare av lämplig sort ska också finnas där.

Angående markbeläggningen är jag ännu osäker. Vill ha kullerstensgång men funderar också på grus, främst för att det är lättare att hålla ogräsfritt...

Mycket kvarstår ännu före jag blir nöjd..
och före jag har valt växterna, rosorna som jag har med här ska "skalas" av, det rymms inte så många så jag måste välja. och jag avskyr att välja..

Nåväl, för att göra en lång historia kort..här är lite bilder av växtval. 
Har sått några av perennerna nu i år och andra finns redan i trägården och ska delas. 
Men en stor del måste nog köpas. Clematisen kommer jag att beställa och rosorna kan det bli samma med om jag inte får lokala plantskolan att ta in exemplar åt mig..bara dom skulle svara på e-mail någon gång så jag skulle veta..hmpf...

***
Vår; Scilla, Tulipa "little beauty", Tulipa "lilac perfection", pärlhyacint,
Tulipa "pink diamond", Tulipa "maggie daley", 
Tulipa humilis, Tulipa "queen of night"








***
Försommar/Sommar; Akleja (blå-lila-rosa former), förgätmigej, nävor, nepeta (som kantväxt...





***
Klematis; Clematis "hotaka", C. "hybrida sieboldii", C. "prinsesse alexandra"




***
 Rosor; Rosa "Prairie Joy", R. "Bleu Magenta", 
R. "Mary Rose", R. "Mozart",
Rosa rubrifolia (blom & nypon),
R. "William baffin"



  




***
Sensommar/Höst; Höstanemon, Rosenmalva, Echinacea (indianer och magnus),
Fingerborgsblomma...







***

Annars väntar jag bara på varmare väder och att snösmältningen snart ska börja.
Enligt mina egna beräkningar så får vi vänta ännu 44 dagar tills första vårprimörerna börjar visa sig...*suck*
Önskar det vore april redan nu..jag behöver se barmark!

***

Tack för alla snälla kommentarer, jag blir så glad av varje litet ord! :)
Men ni får ursäkta mig om jag är dålig på att svara, tiden räcker inte riktigt till alla dagar..

***

Ha en trevlig kväll!

8 kommentarer:

  1. Ojojoj vilka planer du har;) det låter som om det kommer att bli helt fantastiskt vackert:) Här väntas det också på att våren ska komma må du tro!! Hoppas att du snart får svar från plantskolan för det är jobbigt att vänta:) Ska bli spännande att se dina planer förverkligas och ta många bilder både före och efter:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Det kommer att bli fantastiskt vackert med de härliga färgkombinationer du valt. Ska bli spännande att se det färdiga resultatet - och vägen dit...
    Kram

    SvaraRadera
  3. Oj så mycket fint! Din rabatt kommer att bli underbar! Men kanske måste man ha lite tålamod, inte lätt..
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Oj stort grattis till praktiken på Stadsträdgården...!!! Där skulle jag också kunna tänka mig att jobba...åtminstone på sommaren :)

    SvaraRadera
  5. Ser att du gillar samma färgskala som jag! Härliga växter har du valt också! Det kommer att bli fantastiskt. Mitt enda frågetecken gäller Rosa Rubrifolia, har för mig att den sprider sig som attan med rotskott men jag kan ha fel.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  6. hej å grattis till praktikplatsen, det är kul att du fick den med ditt intresse för trädgårdsjobb, å tänk så fint du har det runt omkring dej med alla bygg- och trädgårdsprojekt. vi väntar på sommarn och hoppas på en sväng till jeppis nån gång med mor din, några loppis å garnaffärer inbokade på samma tur vore inte så dumt, ha det gott, laila

    SvaraRadera
  7. Så fint det kommer att bli, gillar ditt färgval:) Här längtar jag som en galning till våren oxå, vi har massor med snö kvar fortfarande!
    Ha en fin ny vecka!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  8. Mycket snygga växter du har valt, den rabatten måste du följa upp så vi får se resultatet!

    SvaraRadera