måndag 31 januari 2011

Snöade in i en underbar värld...

Jag är helt inne i clematis sorter för tillfället.. 
Har lånat några Clematisböcker från biblioteket och är helt imponerad!

vilka ska man satsa på, vågar man testa de som just och just är härdiga här 
och hur får man tidig- och senblommande att samsas när de har helt olika beskärningssätt?
Jag är som sagt inne i clematis-djungeln..har långt kvar före jag är ut ur den..
det finns så otroligt många vackra, bedårande sorter men det gäller ju att välja.
Men hur kan man välja bort när man vill ha allihopa?!

Jaja, jag ska försöka komma fram till några olika tills våren..
började med de tidigblommande som hör till beskärningsgrupp 1.

En av de nuvarande favoriterna är hybriden Clematis `Tage Lundell`


Och Clematis `Columella`ger mig också ett vill ha-begär!


C.`Columella`lär också ha en fantastiks doft så den skulle jag verkligen vilja testa.. :)

Nu ska jag fortsätta snöa in mig i Clematis världen där jag har befunnit mig de senaste dagarna också ;)

Ha en underbar kväll!
I morgon e de februari, vilket betyder att vi har mars bakom knuten och också våren! 


bilder lånade från;
asianflora.com
eplanta.com

3 kommentarer:

  1. Hej Sandra! Vilka fina blommor du drömmer om :)
    Jag har tyvärr inga expertråd att komma med då jag inte är att lita på helt när det gäller gröna ting :)
    Men jag älskar blommor och odling - fast jag satsar mer på nyttoväter och grönsaker. Jag längtar efter säsongen. Snart ska jag köpa årets fröer och börja förkultivera några sorter inomhus.

    Jättekul att du kom till min blogg och hälsade på! Jag blir så glad av nya följare :)

    Ha en härlig kväll!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Ja du, klematis är inte så svårt att falla för;) Jag har inte "satt ihop" tidiga och senblommande för att som du säger de tillhör olika klippgrupper, men du kan blanda tex. macropetala, montana och olika ur klippgrupp 1 och som blommar lite olika på säsongen:) Jag har tex. en macropetala som blommar i augusti och en som blommar i juni. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Jätte vackra båda två min favorit är en vit skogs klematist, den blommar i stora klasar jätte vacker.

    Kram Anna

    SvaraRadera