tisdag 28 september 2010

Tji fick jag!

I söndags var jag så glad över att vi inte hade haft någon nattfrost ännu och att allt fortfarande blommade och var så levande ännu. Nåväl, tji fick jag, natten till måndag gick under noll-sträcket och när jag kom ut på måndags morgon så var det knastrande vitt överallt! I köksträdgården var allting slokande, men som tur var skördade jag det sista i slutet av förra veckan. Röd rudbeckia "magnus" som ännu i söndags hade friska fina blommor bugade med sin vita hatt..så även alla andra..
Nu är verkligen hösten här!

Dansande älvor i vattentunnan...





Förra veckans onsdag var det strålande sol hela dagen så Timo och jag satt på uthustaket hela dan och spikade stommen till takplattorna..trodde inte att jag skulle våga mig upp på taket för jag har en enorm höjdskräck, men väl uppe gick det galant och jag spikade med fart och klättrade utan problem runt på taket - ända tills jag skulle ned igen...Timo gick och hämtade Rasmus till dagmamman men jag stannade uppe på taket för jag vågade inte ned och vi skulle ändå fortsätta när de kom tillbaka..grannarna kollade ganska konstigt på mig där jag satt;)


Söndag kväll kom min mamma,pappa,bror + sambo till oss. johan, min bror skulle på en föreläsning här i Jakobstad så då kom de alla med upp. Måndag morgon började vi (Timo och pappa) att jobba med uthustaket. Mamma, jag och Sabina (min brors sambo) plockade ut allt ur mitt förråd, flyttade veden till mitt gamla förråd och började städa undan allt ur det förra vedlidret som skulle bli mitt nya förråd. Orsaken till denna flytta var att vägg i vägg med vedlidret finns det tre små oanvända rum, tanken var att jag skulle få ett dubbelt så stort förråd dit alla bord, stolar, krukor och annat skulle rymmas...


Idag har jag rivit väggarna mot de små förråden, vilket visade sig vara en kamp för sig. De förra ägarna hade spikat in oerhört mycket spik i varje bräda,med för långa spikar och böjt spikarna på andra sidan...så jag kämpade i flera timmar med att få bort alla brädor..med blåsor och värk i armar och rygg som följd, men jag fick det klart!!! :)
Spikade också in stommen för golvet ikväll men fick lov att sluta när det blev för mörkt så jag inte såg var jag spikade..hihi..
I morgon ska jag spika in golvet och bygga en hylla längsmed ena väggen...sen e de bara att börja sortera och plocka in alla saker!
jag e helnöjd med mitt nya stora förråd! :)



6 kommentarer:

  1. Härligt, Sandra! Ett rejält och välorganiserat trädgårdsförråd är guld värt! Vårt är bara tio kvadrat men med många hyllor och krokar. Var sak har sin plats och jag njuter faktiskt av ordningen därinne.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Jo, det känns redan skönt när jag målar upp i min fantasi hur det kommer att finnas plats för varje sak och man hittar de man söker utan att riva ut halva förrådet..det kommer bli såå bra! :)

    SvaraRadera
  3. Herregud vad duktig du är:) Jag har också höjdskräck och inte ens vilda elefanter skulle få upp mig på ett tak (eller möjligtvis de då:)) Kommer att bli kanon med ett större förråd. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Vilka fina frostbilder! Och vad modig och flitig du är, imponerande! Tak och andra höjder är inget för mig... Ha det bra! /Katarina

    SvaraRadera
  5. Hej Sandra!
    Du är modig du som har vågat dig upp på taket, själv klättrar jag inte upp mer än tre pinnar på stegen :=)
    Byggandet går framåt med stormsteg ser jag, härligt med stora förråd. /Helen

    SvaraRadera
  6. Så tuff du är som vågar jobba uppe på taket! Kommer att bli härligt med ditt nya stora förråd! Inte så kul när frosten kommer, men är det höst så är det! Här är frostrisken väldigt stor inatt, fåse hur det går! Dina frostbilder är fina!
    Ha det gott!
    Kram Margot

    SvaraRadera