tisdag 20 april 2010

Örtagård part 1

Har varit ute och grävt och ränsat i ca 5 timmar idag :)
Var ledig från morgonen eftersom jag jobbade kväll. Det var riktigt skönt att få vara ute i solen och jobba istället för att sitta vid datorn i kontoret!

Grävde, skyfflade runt och skyfflade lite till för att få den form jag vill ha på örtagården..
tyvärr kan jag inte göra den klar denna vecka eftersom det behövs en MASSA stora stenar till mur framför den, grus till gångarna och syrenhäckplantorna till avgränsning mot grannen..detta måste göras först så jag vet exakt hur,var och på vilket vis jag kan göra... måste även ränsa och gräva om ca 25kvm till före det blir klart..puh!
Men det är kul att få sätta fingrarna i jorden igen efter en lång vintervila! :)

såhär der det ut idag..mest bara jordhögar..Det kommer alltså en ca 50cm hög stenmur framför och en syrenhäck bakom, tomtgränsen går ca 70cm bakom det som är uppgrävt. Jag ska även göra en portal av vide som ingång och plantera blå alpklematis i den. Ha några krukor med örter utanför porten och min fin-fina örtagårdsskylt :) längtar sååå till det är klart!
jaa och en shersminbuske kommer i vänstra hörnet också, avgränsningen ditåt blir ett plant (det är kompost längre bort så och jag behöver plats att gömma alla trädgårdsredskap på)..





Känns lite surt att vi kommer att åka till karelen över helgen..missar 4 eller 5 trädgårdsdagar..skulle ju hinna göra örtagården klar under den tiden :( Men, min mans far fyller 60 år så de e bara att släpa sig dit (fast jag inte kommer så bra överens med svärföräldrarna så måste man ju bjuda till lite...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar