måndag 19 april 2010

första spadtaget ute

Hej hopp!
Idag har jag tagit vårens första spadtag i jorden..känns sååå bra! Har krattat,grävt,ränsat och flyttat grus till min berså...fick iallafall dit gången och kanterna påbörjade. Kommer att sätta naturstenar som kanter men måste åka och hämta mera sten före jag kan göra det klart..hoppas på denna vecka. Sen ska jag plantera hostor,aklejor och någon pion där. Min syren "julia" kommer att bli så fin där i knuten, sen ska jag stamma upp den!



Det som är bra med just "julia" syrener är att de inte skjuter några rotskott utan hålls på sin plats! :) De e min gammelfarmor den är döpt efter, efter att min pappa hittade sorten på hennes gård för många år sedan. Nu är den också fin-e godkänd, blev det ifjol.

Oj vad det känns bra efter en krävande dag i trädgården, jag mår riktigt bra för tillfället :)
Nu vill jag bara ha lite penseer i korgar och att alla lökväxter ska börja blomma - då blir allt så lungt inom mig! jag älskar våren med alla fina små blommor...

Planterade också ut alla frösådda månadssmultron som har övervintrat i köksträdgården idag. Några i krukor för att ha vid sonens lekstuga i sommar och resten placerades ut på jordgubb/smultron kullen och under plommonträdet.
Några salvior och en gräslöksknippa flyttade också till krukor. Rasmus vattnade sen dem i en evighet - han tycker om att vattna krukor :) min lilla hjälpreda!














Måste tillägga; efter ett telefonsamtal till mamma igår kväll fick jag veta att jag inte behöver köpa körsbärsträd. pappa har nämligen grävt upp massor på åkern så jag kunde bra få två an dem istället för att börja betala för dem :)
åååh..å snart går det att gå ut på deras åker, ströva runt och gräva upp stora vackra perenner..allt skall plogas ned i åkern i sommar så jag ska passa på att gräva upp det jag har på min planeringslista före det!
Sen måste jag göra massor av syren sticklingar också så jag får stora plantor sen till min häck mot söder om några år (när videhäcken har gjort sitt och måste grävas bort).

well...ha en god fortsättning på kvällen!
Sandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar